17 March 2011

makanan yang menggemukkan!

Korang suka makan tak?? aku pon sukeeeee sangat makan. tapi kalau tak control pemakanan, mesti lah cepat "sehat" kan? so, kena pandai-pandai la control pemakanan. huhuh. so, kat sini aku nak senaraikan sikit makanan yang boleh membantu uolz untuk menjadi lebih demok. hahah.
sapa nak naikkan berat badan, sila makan yang di senaraikan sebanyak mungkin. bagi yang nak kurus pula, kena la berhati-hati di jalan raya. eh.. silap. hati-hati control pemakanan..



*pergghh*
Ice Cream
Betapa nikmatnya menikmati krim dingin dengan rasa vanila, strawberry atau coklat saat cuaca panas. tapi berhati-hatilah, sebabnya kalori yang terkandung dalam makanan sejuk ni cepat di serap. so, JUST FORGET IT!. korang boleh menggantikannya dengan yogurt. kan lebih sehat tuuu. tak pon, korang makan ice cream dengan kadar kalori yang ringan.


eh, salah.


Hot dog
"anjing panasss" or sosej. heheh. roti hotdog n mayonnaise or hotdog panggang memang the besst kan?? tapi korang tau tak hotdog mengandungi lemak yang tinggi dan juga mengandungi sodium yang banyak. so, korang kenalah kurangkan makan "anjing panass" ni. JANGAN MAKAN LEBIH DARI SATU!!



Coklat.
aku tau mesti ramai giler peminat coklat kat dunia ni. tapi bukan aku ok. aku tak suka coklat. boleh makan, tapi tak banyak lah. cukup lah sekadar cicip shj. strawberry lagi besttt ( bagi aku ). coklat juga mampu menenangkan fikiran. Dark Chocolate mampu memberi beberapa manfaat kepada kesihatan, itupon kalu korang makan dengan porsi yang sedikit. jangan makan terlalu banyak kerana kandungan kalori, lemak dan gula yang tinggi.



Minuman seperti iced coffee drinks, cocktail dan smoothies
Kalori dalam bentuk cairan sangat cepat menyerap ke dalam tubuh. Sebaiknya uolz mengetahui apa yang terkandung di dalam minuman uolz dan kurangilah makanan atau minuman dengan kalori yang tinggi. minum air mineral or air masak je. ia takde kalori. ZERO.




Makanan penutup yang terbuat dari kacang, coklat dan kelapa.
makanan yang ni memang dapat menjadi 'ranjau' kalori. uolz di sarankan untuk menambahkan  atau menukarkan menu buah-buahan untuk makanan penutup.

Salad yang dicampur dengan ayam, salad kentang, keju, mayonaise dan bahkan potongan roti dipenuhi dengan lemak dan kalori
konon-konon makan salad untuk kurus. tapi banyak jadah alam yang korang letak dalam salad tuh. memang rosal la diet uolz. Gantikan je natang yang mengandung banyak lemak dan kalori tadi dengan sayuran hijau dengan tambahan light mayonaise.

Makanan yang dipanggang
seperti steak, daging burger dan sebagainya memang nikmat. Tapi hati-hatilah, daging-daging tersebut banyak tersisip lemak. Bakarlah ayam, ikan, daging tanpa lemak bersama dengan sayuran dan buah-buahan. semakin  di bakar, semakin kurang lemaknya.



Buah kelapa 
buah kelapa banyak ditemukan di berbagai makanan seperti di dalam cake maupun smoothies. Buah kelapa mengandung lemak "jahat" , pemanis, termasuk di antaranya 129 kalori dan 8 gram lemak. Jika uolz menikmati porsi besar buah kelapa, maka kadar kalori dalam tubuh uolz akan naikkk. 



p/s: kalau diet, boleh makan nasi, tapi kuantiti yang sedikit (sesenduk or segenggam ). jangan makan junk food okay.

3 comments:

Meera said...

OMG, kena diet ahh.. My drumstik is gettin bigger..:O

eis said...

hahahh..
my drumstick pon sme..
geting bigger n bigger..

pilotHans said...

antara byk2 tue ice cream jer aku xleh resist..hahaha....hotdog burger nugget mende2 camtue aku daa lama pantang...coke n ice pun same....ice cream yg me mkn..erm..sebulan sekali kot..tp stock ice cream in my fridge mmg slalu ade..huhu..xpekan..