20 March 2011

Risiko Seks di Bawah Umur ( perempuan )

aku cam malu-malu sikit nak buat entry ni. tapi di sebabkan aku rasa memang perlu untuk di share kepada korang sume, so dengan tebal muka aku buat entry pasal mende ni today. 

Uolz tau tak bahawa seks bawah umur ni boleh mengundang risiko. so, hati-hati ye kepada adik-adik di luar sana.

so, entry kali ini is about sex education. :)



Hubungan seksual pada usia di bawah 17 tahun diketahui dapat merangsang tumbuhnya sel kanser pada organ kandungan perempuan, karena pada usia 12-17 tahun, perubahan sel dalam mulut rahim sedang aktif pada usia sebegini.

Dengan adanya benda asing, termasuk alat kelamin laki-laki dan sel sperma, akan mengakibatkan perkembangan sel ke arah yang abnormal. Apalagi kalau sampai terjadi luka yang mengakibatkan infeksi dalam rahim.

Sel abnormal dalam mulut rahim itu dapat mengakibatkan  kanser serviks. Kanser serviks yang menyerang alat kandungan perempuan, berawal dari mulut rahim dan berisiko menyebar ke vagina hingga keluar di permukaan.
Selain itu, kanser serviks juga berisiko menyebar ke organ lainnya di dalam tubuh, misalnya uterus, ovarium, tuba fallopi, ginjal, paru-paru, lever, tulang hingga otak.
Jika telah mencapai tahap kritikal dan kanser ini dan menyebar ke organ tubuh lain, maka kanker serviks dapat mengakibatkan kematian. Penderita tahap kritikal umumnya harus mengangkat organ alat kandungan dan peluang untuk memiliki zuriat adalah amat tipis or tidak mungkin.
Di seluruh dunia, terdapat sekitar 100 jenis strain virus penyebab kanser serviks, yaitu virus HPV (Human Papilloma Virus). Strain yang terganas adalah type 16 dan 18. Gejala yang sering muncul pada penderita biasanya timbulnya keputihan yang berbau dan berulang-ulang serta terjadi pendarahan di bagian kemaluan ketika sedang tidak haid.
*GOOGLE*

Oleh karena itu, dianjurkan agar kaum perempuan kawen setelah berusia lebih dari 17 tahun dan menerapkan perilaku seksual yang sehat. Selain itu, kaum pompuan yang dah kawen dinasihatkan agar rajinkan diri korang untuk bertemu dengan doktot bagi mencegah kanser ini.
Kepada kaum perempuan yang belum berumur 17++ dan belum berkahwin, korang jgn gatal-gatal nak buat KAMASUTRA ni k. Nanti tak pasal-pasal kena kanser dan dapat dosa. 
P/s: budak-budak bawah umur ni, seeloknya study je. Dah cukup umor nanti baru boleh kawen k..
do u LIKE it??

8 comments:

umie said...

bagus info yang di kongsi..

eis said...

HEHEH. tq dear

♥sophie♥ said...

like like !
budak² sekarang ade yg terlalu sosial,,huhu

eis said...

bkn ade..
tp ramai.
hahha

Anonymous said...

sebab tu ada pelalian HPV utk bdk2 pompuan skunk...
nak cegah bnda ni la...
good..

eis said...

eyh?
yeke?
ade kat sekolah ke??

Fifi said...

thumbs up!
info yg sgt berguna

eis said...

thankz fifi. :)